Przekop Mierzei Wiślanej. Most obrotowy prawie gotowy
Most obrotowy w Nowakowie będzie największą taką budowlą na powstającej trasie żeglugowej do Elbląga. Most powstaje na drodze łączącej Zalew Wiślany z zatoką Gdańską. W kwietniu pozytywnie przeszedł próby obciążeniowe.
Most obrotowy w Nowakowie
Jak informuje Urząd Morski w Gdyni, liczący ponad 100 metrów most obrotowy ma usprawnić żeglugę rzeką Elbląg. Wpłynie też na poprawę wydajności transportu drogowego. Urzędnicy zapewniają, że oddany do użytku zostanie jeszcze przed wakacjami.
— Oddanie do użytkowania nowego obiektu mostowego wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową pozwoli na przystąpienie do kolejnego kroku, jakim będzie rozbiórka istniejącej przeprawy stanowiącej przeszkodę nawigacyjną, a mianowicie mostu pontonowego, i dokończenie prac związanych z odbudową brzegu w tym rejonie — Dorota Słabek, naczelniczka wydziału oddziaływania inwestycji na środowisko Urzędu Morskiego w Gdyni, cytowana przez Business Insider.
Budowla ma umożliwić ruch dużych statków, które na razie, ze względu na swoje gabaryty nie mogą przepływać z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Aby na Zalew Wiślany mogły wpływać większe jednostki, konieczne jest także pogłębienie torów wodnych i zagospodarowanie brzegów rzeki Elbląg.
Kanał na Mierzei Wiślanej. Spór o to, kto ma dokończyć inwestycję
Przekop miał uczynić z Elbląga ważny port morski. Na przeszkodzie stanął spór pomiędzy rządem a władzami Elbląga. Rząd nie chce dokańczać pogłębienia portu, aby ten dotarł do samego miasta, gdyż przekonuje, że to zadanie samorządu.
Z kolei samorząd jest zdania, że skoro inwestycja jest od początku rządowa, to instytucje centralne powinny wykładać pieniądze do samego końca.